• Dlaczego łoś nie jest symbolem Biebrzańskiego Parku Narodowego?

            28.03.2019

            Odpowiedź na to i wiele innych pytań można było uzyskać 26 marca w trakcie spotkania uczniów klasy I TL i I A z przedstawicielami Biebrzańskiego Parku Narodowego - panią Anną Satkiewicz i panem Bogdanem Browarskim. Jak się okazało, wśród uczniów znalazły się osoby, które mieszkają zarówno na terenie parku, jak i w jego otulinie.

            Uczniom przybliżono BPN jako jeden z 23 parków narodowych Polski, utworzony 9 września 1993, stanowiący jednocześnie największy park w Polsce o powierzchni 592,23 km², położony na terenach Kotliny Biebrzańskiej w województwie podlaskim. Siedzibą parku jest Osowiec-Twierdza.

            Rok 2019 to dla Biebrzańskiego Parku Narodowego ,"Rok Wilka”, który od niedawna jest spotykany takze na jego terenie. 

            Podczas lekcji zaprezentowano zdjęcia i filmy obrazujące bogatą florę i faunę parku narodowego, jego wyjątkowość w postaci bagien i rozlewisk. a także zachęcano do spędzania  wolnego czasu na terenie BPN poprzez udział w spływach kajakowych czy wędrówkach z przewodnikiem po wyznaczonych trasach.  

                                                                               

            Opracowała: Katarzyna Szymańska

          • Krwiodawcy znów nie zawiedli

            27.03.2019

            27400 ml pełnej krwi pozyskano podczas wiosennej akcji poboru krwi w Ekonomiku. 62 Honorowych Krwiodawców oddało ją w szkole 26 marca br. w towarzystwie troskliwego i niezwykle życzliwego personelu łomżyńskiego Terenowego Oddziału Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku.

            42 Panie i 20 Panów podzieliło się z podzieliło się z potrzebującymi bezcennym lekiem, którego mimo postępów medycyny nadal nie można wyprodukować. Serdecznie dziękujemy!

            Bohaterami tego dnia byli (w kolejności alfabetycznej):

            1. Braun Marta
            2. Bruszkiewicz Ewelina
            3. Brzeziak Martyna
            4. Chmielewska Natalia
            5. Chojnowska Ewelina
            6. Cieloszczyk Majka
            7. Cwalina Adrianna
            8. Dobkowski Krzysztof
            9. Firmuga Karolina
            10. Gadomska Klaudia
            11. Gontarz Paulina
            12. Górski Szymon
            13. Gumkowska Dominika
            14. Gutowska Justyna
            15. Jachimska Paulina
            16. Jagiełło Konrad
            17. Jankowska Wiktoria
            18. Kalinowska Angelika
            19. Kamińska Żaklina
            20. Karwowska Magdalena
            21. Karwowski Daniel
            22. Karwowski Rafał
            23. Klimaszewska Katarzyna
            24. Konopka Klaudia
            25. Kosiorek Marta
            26. Koszykowska Karolina
            27. Kotowska Paulina
            28. Kowalewski Grzegorz
            29. Krawcewicz Kacper
            30. Kruk Edyta
            31. Litwińska Kinga
            32. Łoniewska Jowita
            33. Majdziak Krzysztof
            34. Malinowski Maciej
            35. Marchewka Dominika
            36. Milewska Karolina
            37. Modzelewska Aleksandra
            38. Modzelewski Karol
            39. Nacewicz Marek
            40. Nurczyk Aneta
            41. Okurowska Klaudia
            42. Olszewska Milena
            43. Opońska Weronika
            44. Ostaszewska Natalia
            45. Peczyński Krzysztof
            46. Prusinowska Julia
            47. Pustułka Marzena
            48. Rejnhard Maria
            49. Rozwadowska Magdalena
            50. Sakowski Dawid
            51. Serwatko Bartosz
            52. Sulewska Karolina
            53. Szabłowska Agata
            54. Szczechura Jakub
            55. Szymański Paweł
            56. Śliwka Jakub
            57. Święciński Mateusz
            58. Tarnacki Mateusz
            59. Ustaszewski Radosław
            60. Wszeborowska Aleksandra
            61. Zegarzewska Oliwia
            62. Żebrowska Justyna
          • Światowy Tydzień Pieniądza

            25.03.2019

            25-31 maja 2019 r. to Światowy Tygodzień Pieniądza. Jego tegoroczna VIII edycja przebiegać będzie pod hasłem Learn. Save. Earn. - Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj.

            W związku z tym, proponujemy uczniom Ekonomika następujące działania:

            • zorganizowanie i przeprowadzenie szkolnego konkursu wiedzy o finansach w czwartek, 28 marca 2019 r.;
            • klasa III TA przeprowadzi wśród uczniów Ekonomika ankietę na temat oszczędzania. Raport i wnioski z ankiety opublikowane zostaną na WWW i FB szkoły;
            • klasy I TA i II TB, na zajęciach z przedmiotów zawodowych, opracowywać będą temat „Waluty na rynku światowym”, przygotują planszę dotyczącą walut świata i będą rozmawiać o opłacalności inwestycji w walutach obcych;
            • w klasie II TL przeprowadzona zostanie lekcja z zakresu zasad funkcjonowania rynku finansowego;
            • klasa III TR zorganizuje dla chętnych warsztaty ceramiczne pod hasłem „Zrób skarbonkę, zacznij oszczędzać" -  27 marca 2019 r. (środa) w godzinach 10:00 - 14:00;
            • klasa II TT opracuje prezentację multimedialną na temat roli pieniądza, zamieszczoną później na WWW i FB szkoły;
            • w klasach I i II przeprowadzone zostaną zajęcia edukacyjne pt. „Jak bank udziela kredytu?”;
            • klasa I TL przygotuje gazetkę ścienną na korytarzu pod hasłem Learn. Save. Earn i weźmie udział w zajęciach na temat świadomego oszczędzania;
            • w klasach I TL, II TL i II TA  odbędą się lekcje na temat zarządzania budżetem domowym;
            • klasa III TR stworzy plakaty związane z tegorocznym hasłem Światowego Tygodnia Pieniądza.

             

          • Zintegrowany System Kwalifikacji

            24.03.2019

            21 marca br. uczniowie klasy I TL oraz II A uczestniczyli w spotkaniu  z panią Ewą Frołow, ekspertem ds. uczenia się, reprezentującą Instytut Badań Edukacyjnych. Tematem zajęć było poznanie wdrażanego w życie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacyjnej.

            Rozwiązania, które wprowadza Zintegrowany System Kwalifikacji, to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce. Jak wskazują doświadczenia innych krajów europejskich, dzięki wprowadzeniu systemu opartego na ramie kwalifikacji wzrasta liczba osób zainteresowanych formalnym uznawaniem kompetencji i podnoszeniem kwalifikacji, co wpływa nie tylko na sytuację zawodową ludzi, lecz także na ich poczucie bezpieczeństwa.

            Młodzież miała okazje dowiedzieć się o  kwalifikacjach nadawanych nie tylko w systemie oświaty i szkolnictwa wyższego, ale również o tych nadawanych  np. przez stowarzyszenia czy organizacje branżowe, funkcjonujące na podstawie różnych przepisów. Jest to istotne między innymi dla osób poszukujących pracy poza własnym krajem, jak i dla pracodawców w celu obiektywnego porównywania kwalifikacji zawodowych. 

            Zintegrowany system kwalifikacji dotyczy tych, którzy chcą się uczyć i rozwijać przez całe życie, a także pokoleń, które dopiero przygotowują się do wejścia na rynek pracy. W zintegrowanym systemie większego znaczenia nabierają konkretne efekty uczenia się, czyli to, co wiemy, jakie umiejętności i kompetencje posiadamy oraz jak potrafimy je wykorzystać. 

                                                                Opracowała: Katarzyna Szymańska
             

          • Oddaj krew w Ekonomiku

            20.03.2019

             

            26 marca 2019 r. odbędzie się w naszej szkole kolejna akcja poboru krwi. Do udziału w niej serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych uczniów, absolwentów i pracowników Ekonomika :).

            Czekamy na Was w godz. 8:30-12:30 w sali 12.

            Przypominamy, że honorowym krwiodawcą może być pełnoletnia, zdrowa osoba, ważąca więcej niż 50 kg. Przed donacją należy zjeść lekki posiłek i nawodnić organizm.

             

          • Ogólnopolska Olimpiada Spedycyjno-Logistyczna w Ekonomiku

            11.03.2019

            8 marca 2019 r. odbył się w naszej szkole okręgowy etap III Ogólnopolskiej Olimpiady Spedycyjno-Logistycznej, organizowanej przez Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego.  

            W zawodach drugiego stopnia brało udział 19 uczniów klasy III i IV technikum logistycznego w Ekonomiku oraz uczniówie technikum z Zambrowa i Pułtuska. Młodzież swoją wiedzę sprawdzała w testach wielokrotnego wyboru razem z ponad sześciuset uczniami wyłonionymi na tym etapie w całym kraju.

            Głównym celem olimpiady jest zainteresowanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych problematyką spedycyjną i logistyczną z perspektywą kontynuacji tych zainteresowań w charakterze studentów na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego, jak również upowszechnienie wiedzy i umiejętności oraz wykształcenie kompetencji społecznych w zakresie spedycji i logistyki. 

                                                                                                                         Opracowała: Katarzyna Szymańska
             

          • Warsaw Pack 2019

            10.03.2019

            7 marca uczniowie klasy I TL i III TL, czyli przyszli logistycy, uczestniczyli w kolejnej edycji Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack 2019. Jest to specjalistyczne wydarzenie skupiające wszystkie gałęzie branży opakowaniowej.

            Targi podzielone były na następujące obszary: strefę techniki pakowania, strefę automatyki, strefę materiałów, strefę druku i etykiet, strefę logistyki i magazynowania, strefę display oraz szeroko pojętą strefę opakowań.

            Podczas zwiedzania młodzież miała okazję zapoznać się z szeroką ofertą opakowań spożywczych, kosmetycznych, farmaceutycznych, chemicznych, opakowań transportowych, przemysłowych oraz całej logistyki, zarówno wewnątrzmagazynowej, jak i transportowej. Nie zabrakło także maszyn wytwarzających opakowania, maszyn pakujących, szerokiej gamy etykiet i maszyn etykietujących oraz pokazu systemów magazynowania i kompletacji. 

            Dla uczniów była to interesująca lekcja z zakresu procesów i gospodarki magazynowej, a także bezpośredni kontakt z urządzeniami spotykanymi w procesie pakowania czy formowania jednostki ładunkowej.

            Opracowała: Katarzyna Szymańska

          • Dzień Kobiet

            09.03.2019

            8 marca wszystkie kobiety czuły się w naszej szkole wyjątkowo. Ich święto panowie uczcili kwiatami, słodkimi upominkami, a przede wszystkim serdecznymi życzeniami szczęścia, zdrowia i spełnienia wszelkich marzeń.

            Jak co roku, spotkaliśmy się z tej okazji na sali gimnastycznej, żeby wysłuchać pięknych wierszy i aforyzmów dotyczących płci pięknej. Utalentowani wokaliści przygotowali zaś niezwykły koncert, podczas którego zarówno fani piosenek lirycznych, jak i wielbiciele mocniejszych brzmień znaleźli "coś" dla siebie.

            Fragmenty koncertu w wykonaniu uczniów Ekonomika:

          • Finał Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej

            06.03.2019

            1 marca 2019 r. w siedzibie Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu odbył się finał XI Ogólnopolskiej Olimpiady Logistycznej. W ostatnim tegorocznym etapie zmagań wzięło udział 75 osób.

            W gronie finalistów znaleźli się także nasi uczniowie: Sylwia Semborowska i Hubert Piechowicz z kl. III TL oraz Kacper Krawcewicz z kl. IV TL, przygotowywani przez Panią Magdalenę Salamońską.

            Mimo wysoko zawieszonej przez organizatorów poprzeczki, uczniowie wykazali się szeroką wiedzą i umiejętnościami rozwiązywania trudnych zadań z zakresu wiedzy logistycznej, także w językach obcych.

            Ostateczne wyniki Olimpiady poznamy 29 marca, a już teraz trzymamy kciuki za naszych finalistów.

            Tekst: S. Semborowska

            Zdjęcia: M. Salamońska

          • Jak młodzież postrzega Łomżę

            06.03.2019

            Uczniowie łomżyńskiego Ekonomika wzięli udział w uroczystym podsumowaniu projektów realizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego Oddział Łomża z okazji 600-lecia nadania Łomży praw miejskich. To wyjątkowe wydarzenie 28 lutego uświetnił swoją obecnością wiceprezydent naszego miasta oraz inni zaproszeni goście ze środowiska oświatowego.

            Od czerwca do grudnia ubiegłego roku pasjonaci języka niemieckiego z naszej szkoły zaangażowani byli  w realizację projektu edukacyjnego „Wie die Jugend Łomża sieht”, czyli „Jak młodzież postrzega Łomżę”. Obok uczniów z innych łomżyńskich szkół ponadgimnazjalnych, nasza młodzież opracowała niemieckojęzyczne opisy atrakcji turystycznych Łomży oraz wykonała zdjęcia wybranych miejsc i obiektów. Szkolnymi opiekunami projektu byli nauczyciele języka niemieckiego: Pani Sylwia Wądołowska, Pani Grażyna Mirkowska oraz Pan Michał Polkowski . 

            Praca uczniów stała się częścią biuletynu promującego Łomżę, którego wydanie planowane jest wkrótce przez Urząd Miasta. Organizatorzy projektu złożyli gorące podziękowania zarówno naszym zaangażowanym uczniom, jak i dyrekcji Ekonomika za okazane wsparcie realizacji postawionych w projekcie zadań.


            Pamiątkowe dyplomy i nagrody za udział w projekcie, w imieniu prezydenta Mariusza Chrzanowskiego, wręczył jego zastępca Andrzej Stypułkowski. Liczymy na dalszą owocną współpracę z innymi szkołami w ramach nowych projektów edukacyjnych. 
             

            Więcej zdjęć z wydarzenia na portalu Urzędu Miasta ---> kliknij

            Tekst: M. Polkowski

          • Piękno nauk ekonomicznych

            05.03.2019

            5 marca 2019 r. gościliśmy w szkole prof. dr. hab. Henryka Jana Wnorowskiego - pracownika naukowego Uniwersytetu w Białymstoku, Prezesa Łomżyńskiego Towarzystwa Naukowego im. Wagów. Wygłosił on młodzieży "Ekonomika" interesujący wykład pt. "Piękno nauk ekonomicznych".

            Pan Profesor niezwykle logicznie, okraszając swój wykład przykładami z życia gospodarczego i społecznego, nie stroniąc przy tym od anegdot, przedstawił naszym uczniom tytułowe tezy, które później zgrabnie udowodnił: nauki ekonomiczne są piękne. Są - w dużym skrócie - dlatego, że powodują rozwój cywilizacji oraz dają szczęście i bogactwo człowiekowi. Nawet kiedy nastąpi kryzys ekonomiczny, stawiają wyzwanie przed ludźmi myślącymi, ponieważ w pokonywaniu kryzysów uwidacznia się wielkość rodzaju ludzkiego.

            Uczniowie wysłuchali wykładu z uważną sympatią, mając przedsmak tego, jak wyglądają zajęcia na uniwersytecie.

            Dziękujemy Panie Profesorze.

            Tekst: P. Drożyner

            Zdjęcia: Łomżyńskie Towarzystwo Naukowe im. Wagów

          • 1 marca - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

            05.03.2019

                                                                                                                                                                               
            „(…) przegrali dom swój w białym borze 
                kędy zawiewa sypki śnieg 
                nie nam żałować - gryzipiórkom - 
                i gładzić ich zmierzwioną sierść (…)”

             

            Dzień ten obchodzony jest od 2011 r. i nawiązuje do tragicznych wydarzeń z 1951 r., kiedy to wykonano wyroki śmierci na kierownictwie IV Zarządu Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość. 1 marca 1951 r. w więzieniu przy ul. Rakowieckiej w Warszawie zamordowano Łukasza Cieplińskiego, Adama Lazarowicza, Mieczysława Kawalca, Józefa Rzepkę, Franciszka Błażeja, Józefa Batorego i Karola Chmiela.

            Warto dodać, że sformułowania "Żołnierze Wyklęci" użył po raz pierwszy w 1993 r. Leszek Żebrowski w tytule wystawy "Żołnierze Wyklęci - antykomunistyczne podziemie zbrojne po 1944 r.".

            Żołnierze podziemia niepodległościowego mieli jasno wytyczony cel: odzyskanie pełnej suwerenności państwowej. Łącznie w latach 1944–1956 w tymże podziemiu w różny sposób działało ok.  200 tys. ludzi. Wiosną 1945 roku na ziemiach polskich, w  obecnych granicach, w regularnych oddziałach leśnych służyło nawet 17 tys. żołnierzy.


            Wskutek terroru komunistycznego w latach 1944–1956 zginęło ok. 20 tys. żołnierzy: na mocy wyroków sądowych zostali zamordowani lub zmarli w siedzibach Urzędów Bezpieczeństwa i Informacji Wojskowej, więzieniach i obozach, a także zginęli w walce lub w trakcie działań pacyfikacyjnych. Grzebani byli w utajnionych miejscach, które na zawsze miały ukryć pamięć o żołnierzach niezłomnych.


            Po 1989 roku zaczęto przywracać pamięć o bohaterach walk o niepodległość. Odkrywane są miejsca pochówku, przywracana jest także tożsamość żołnierzom zamordowanym przez komunistów. 

            Obchody dnia im poświęconego miały w naszej szkole różnorodny przebieg.

            28 lutego odbył się w uroczysty apel, podczas którego młodzież zapoznano z działalnością niepodległościową żołnierzy wyklętych. Informacje historyczne oraz wiersze i piosenki przygotowane przez uczniów klasy IITT pod kierunkiem nauczycieli: Pani A. Wądołowskiej-Pieniek i Pana J. Dobrzyckiego pobudzały widzów do myślenia i wywoływały nastrój wzruszenia.


            1 marca natomiast uczniowie klas IA i ITL uczestniczyli w uroczystości składania kwiatów pod pomnikiem żołnierzy NSZ i AK przed budynkiem Szkoły Muzycznej. Był to nasz hołd złożony żołnierzom, przez lata zapomnianym, którzy własną krwią znaczyli naszą piękną historię.

            Tekst: K. Domalewski

            Zdjęcia: J. Dąbkowska